Manapság már virágzik az RPG játékok korszaka. Elég olyan címekre gondolni, mint az Elder Scrolls sorozat, Dragon Age, Mass Effect, Fallout 3, New Vegas, stb… De mi a helyzet a régi korszakkal? Honnan indult ki ez az egész? A Deus Ex pont emiatt keltette fel magára a figyelmet. Hogyan lehet ötvözni egy remek akciójátékot a szerepjátékok eszközeivel? Nos, igenis, könnyen és a recept az Ion Stormnak be is vált.
A történet egy fiktív 2052-ben játszódik, ahol egy halálos vírus, a szürke halál tizedelte a lakosságot. Fontos megjegyezni, hogy ebben a világban a kibertechnika is hatalmas fejlődésen esett át. Ez magyarul annyit jelent, hogy az emberek képesek mindenféle implantátumokat ültetni a testükbe, amelyek javították egyes testrészük funkcióit. Főhősünk, JC Denton is egy ilyen ember, aki már sokkal inkább robot, mint sem ember. Ezért is vállalhat el olyan küldetéseket, amelyeket az egyszerű emberek nem tudnának végrehajtani. JC egy antiterrorista szervezetnek, az UNATCO-nak dolgozik. A feladata pedig megtalálni a járvány ellenszerét, melyet az NSF nevű terrorista csoport birtokol.
Természetesen a történet nem ennyi, a játék előrehaladtával tovább bonyolódik, plusz adalékot nyújt még az is, hogy egyes párbeszédekben mi magunk választhatjuk ki a válaszokat, tovább görbítve ezzel a történet végkifejletét. (Ami háromféleképpen alakulhat) Hogy milyen stílusban is hajtjuk végre a feladatainkat, az csakis rajtunk múlik. Mehetünk lopakodva, emberről emberre mindenkit szépen, halkan legyepálva, esetleg kikerülve, de ha rambózni akarunk, az is megoldható. Stílusunknak csakis a hátizsákunk szab határt, mivel nem cipelhetünk mindenféle eszközt egyszerre magunknál. Ha már fegyverekről volt szó, akkor használhatunk feszítővasat, gumibotot, kardot, a lőfegyverek skáláját pedig a távcsöves puska, pisztoly, gépfegyverek, sörétes puskák különféle fajtái tarkítják. A célzás különösen jól lett megcsinálva. Ha valakit le szeretnénk lőni, akkor addig kell a célra tartanunk, amíg a célkereszt össze nem megy, ellenkező esetben könnyen megeshet, hogy mellélövünk. Ezt a problémát orvosolhatjuk különböző pontosságjavító kiegészítőkkel, argumentációkkal, de a fejlődésünk során is javíthatjuk fegyverkezelési képességeinket.
A játék egyik legfontosabb eleme a fejlődési rendszer. A küldetések teljesítésért, vagy egy rejtett hely felfedezéséért képzettségi pontokat kapunk, amit szabadon elkölthetünk különböző területű képességekre. Például nehézfegyverek, közelharci fegyverek, robbanóeszközök könnyebb használata, zárfeltörő eszközök kezelése, informatikai rendszerek feltörése, úszás, egészségtan, és még ki tudja, mit hagytam ki. Nagyon vigyázzunk, mert nem lesz elegendő pontunk ahhoz, hogy minden egyes képességet felfejlesszünk, szóval jól gondoljuk meg, milyen irányba is akarunk haladni. A sérülési rendszer nagyon aprólékosan ki van osztva. A HUD bal felső sarkában a játék jelzi, melyik testrészünk milyen állapotban van, de egy külön képernyőn testrész specifikusan is gyógyíthatjuk végtagjainkat, fejünket, törzsünket. Megtehetjük egy elsősegély dobozokkal, ételekkel, italokkal, (a szeszes italoknak mellékhatásai is vannak, szóval csak csínján a piálással) de egészségügyi robotoknál is meggyógyíthatjuk magunkat. Itt ültethetjük be a játék folyamán felszedett argumentációkat is, amelyek plusz képességeket adnak nekünk. Ezek száma nem kevés, úgy hogy egy-egy beültetésnél jól gondoljuk meg, minek is vennénk hasznát. Eme kütyük használatával képesek lehetünk álcát felvenni (ami a robotok ellen haszontalan), gyorsabban futni, gyógyítani a sérült testrészeinket, ellenállóbbá válni a radioaktív anyagoknak, könnyebben célozni, stb… Az egyetlen gond csak az, hogy eme képességeket csak korlátozott szintig tudjuk használni, utána kénytelenek leszünk visszatölteni a bioelektromos tartályukat. Ezt megtehetjük hordozható cellák használatával, de az egészségügyi robotok is megteszik nekünk.
A játék az Unreal Engine egyes verziója alatt fut. Sokak szekálták már a megjelenéskor, hogy a grafika nem elég kifinomult, de szerintem azért annyira nem csúnya a korához képest. Persze némely karakter és modell kinézete nem a legszebb, de az összkép azért nem lehangoló. Ami a játék sokszínűségét illeti, rengeteg különböző stílusú helyen megfordulunk és olyan helyeken járhatunk majd, mint Párizs, Hong Kong és New York. A pályák remekül lettek felépítve. Egy helyet többféleképpen is meg lehet közelíteni. Akár a tetőről, vagy esetleg a szellőzőnyílásokon keresztül, megspórolva magunknak ezzel akár egy lézersugár eltávolítását is. A zene remekül visszaadja a játék sötét hangulatát. A szinkronra sem lehet semmi panaszunk, mert nagyon jó és passzol a karakterekhez. Igazából hibákat annyira nem is találtam, de volt egy dolog, ami nagyon felbosszantott. A létramászás. Annyira kezelhetetlen az egész, miközben másznánk fel vagy éppen lefelé és a karakter jobbra balra csúszkál. Rettentően idegesítő. Persze ezen kívül van egy nagy bakija a játéknak. A mesterséges intelligencia kicsit sincs a toppon sajnos. Az ellenfelek meggondolatlanul szaladgálnak, ha támadni akarnak, ami annyira béna, hogy kihívást csak a sebzésük fog nyújtani. Baromi könnyen kijátszhatóak, jóformán lőfegyverek nélkül is végigvihető a játék, annyira bamba a mesterséges intelligencia.
Nemhiába lett a Deus Ex sikeres. A sztori nagyon profin lett összehozva, és amit köré építettek, az is nagyon jó lett. Tartalmas és rendkívülien sokoldalú játék. Aki szereti az RPG elemekkel tarkított akciójátékokat, vagy csak simán akciójáték rajongók, azoknak ajánlanám figyelmébe a játékot.
9.2/10
Utolsó kommentek