A Fallout széria sikere máig töretlen. A nagyszerűen sikeredett első 2 rész után, a csőd szélén álló Interplay-nek el kellett adnia a jogokat, amelyet már az Elder Scrolls szériával bizonyító Bethesda Softworks vásárolt meg. És ha szerepjátékokról beszélünk, akkor nem is kerülhetett volna jobb kezekbe, mint a Morrowind és az Oblivion alkotóinak kezei közé. A várt siker természetesen nem maradt el.
A játék 2277-ben játszódik, egy poszt apokaliptikus világban, az Egyesült Államok környékén. Ebben a világba cseppenünk bele mi, melynek már a születésünk pillanatától kezdve részesei lehetünk. Itt kap helyet a karaktergenerálás. Nevet adhatunk magunknak és beállíthatjuk, milyen legyen az ábrázatunk, ha felnövünk. Az időben több-kevesebb évet ugrálva, teszteket kitöltve megadhatjuk, milyen személyiségünk is legyen a jövőben, ami nagy befolyással lesz a jövőnkre. 10 éves korunkban kapjuk meg első lőfegyverünket és a játék legfontosabb elemét, a Pip-Boy 3000-et. 19 éves korunkban, mikor egy szörnyű katasztrófa tör ki a 101-es menedékben, szökésre kényszerülünk, bár nem céltalanul, mivel a szintén a menedékben tartózkodó apánknak se híre, se hamva. Így gyermekkori szerelmünk segítségével megszökünk a menedékből és belevágunk a nagyvilágba.
Legyen az Morrowind, Oblivion vagy Fallout, a legjobb mindegyikben, hogy a döntés a mi kezünkben van. Amint kiérünk a nagyvilágba oda megyünk, ahová akarunk. El kezdhetünk nyomozni az apánk után, de akár Bear Grylls módjára nekiállhatunk túlélőt is játszani, vagy felvehetünk mellékküldetéseket. Viszont odakinn egyáltalán nem biztonságos. A betonpuszta telis tele van vérengző vadállatokkal, szuper mutánsokkal és banditákkal, akik mind-mind vérszomjasak. Így nem árt felfegyverkeznünk. Használhatunk botokat, gumibotot, de érdemesebb beszerezni lőfegyvereket. A kínálat nem olyan nagy, de találhatunk pisztolyt, gépfegyvert, vadászpuskát, sörétes puskát, rohampuskát, rakétavetőt és ezeknek a módosulatait. Eszközeink rendezésére segítségünkre lesz a Pip-Boy 3000. Itt nézhetjük meg a térképet, hallgathatunk rádiót, válogathatunk a küldetések között, ellenőrizhetjük egészségi állapotunkat és a sugárzási szintünket. Érdemes nem összeenni mindenféle lim-lomot, mert még a csapvíz is sugárfertőzött (aminek egyébként nagy szerepe lesz majd a történetben), így mindent csak saját felelősségre együnk/igyunk meg, ha a radioaktív szereket ki is tudjuk tisztítani magunkból.
Az elvégzett feladatokért és a megölt ellenfelekért tapasztalati pontokat kapunk. Összesen 20 szintet fejlődhetünk, melyek után képzettségi pontokat oszthatunk szét az egyes tudományi ágak terén. Ha a mordályokat és az ellenfelek elsöprését vesszük előtérbe, akkor érdemesebb a fegyverkezelésre, javításra, pontosságra fektetni a hangsúlyt. De fejleszthetjük tudományos képességünket, amivel könnyebben törhetünk fel biztonsági rendszereket, zárakat és képesek leszünk eszközeink megjavítására is. De fejlődhet az orvostudományunk is, beszédkészségünk és még sok minden. A harcrendszer itt is valós időben zajlik, viszont lehetőségünk van használni a régi, körökre osztott rendszert is. Ezt a technológiát nevezi a játék V.A.T.S-nak. (Vault-Tec Assisted Targeting System) Itt megnézhetjük, hogy az egyes testrészek eltalálására hány százalék esélyünk van és megadhatjuk, hány golyót szeretnénk belelőni szerencsétlenbe. Ez persze csak limitált ideig elérhető, a következő használatig meg kell várni, míg a csúszka visszatölt. A terület nem annyira nagy, mint az Oblivionban, viszont a már felfedezett területre bármikor könnyen elutazhatunk (ha rábökünk a térképen).
Az Oblivion alatt is futó Gamebryo Engine mozgatja a Fallout 3-at is. A látvány bár nem annyira lenyűgöző, mint anno volt, összegségében elég tűrhető. Van egy pár mosott textúra és a karakterek sem a legszebbek, de ezek mind elenyészőek. A játék töltögetés nélkül képes kezelni a külső teret, ami nagy szó. A rongybaba effektus perfekt, ennél jobban már csak az ellenfelek leszakadó, vagy egyes esetekben cafatokra szakadó testrészei tetszettek jobban. Ami viszont ellene szól a játéknak, az a mesterséges intelligencia. A karakterek mozgása teljesen kiszámíthatatlan. Fennakadnak mindenben, amikor követniük kellene rendszeresen lemaradnak, megállnak vagy elkalandoznak. De sajnos az is a játék rovására írható, hogy hajlamos rendszeresen kifagyni és az elindításával is nagy gondok akadnak némelyik konfiguráción. Ezen felül már csak a játékidőbe tudnék belekötni. A fő történetszál kevesebb, mint 15 óra alatt nyugodtan teljesíthető, ami szerintem egy kicsit elkeserítő dolog a Bethesdát ismerve. És a fricska csak ezután jön: hiába van több befejezés, a kalandjainkat nem folytathatjuk. Szóval ha szeretnénk a mellékküldetésekkel is foglalkozni, vagy felfedezni mélyebben a betonpusztát, akkor azt a főszál hanyagolása mellett kell megtennünk,. Mekkora egy baromság ez! (Jó, mondjuk az egyik befejezést nézve még érthető is az indok, de akkor is!) A szinkronhangokkal nincs gond, az egyetlen jelenség, amit el kell viselnünk, hogy az a néhány hang sokszor fel fog bukkanni más karaktereknél is. A zene pedig az ötvenes évek hangulatát hozza vissza. Összesen 7 rádióállomás közül válogathatunk, a legtöbbjük pedig a kor igen kedvelt Jazz műfajából válogat.
A Fallout 3 jött, látott és hatalmas sikert aratott. Úgy gondolom, hogy a régi Fallout játékok kedvelői is elégedetten csettinthetnek, amikor visszagondolnak arra, milyen jó játék is valójában a Fallout 3. 2 Elder Scrolls között köteleőzen bepótolni kívánt játékról beszélünk emberek!
9.3/10
Utolsó kommentek