A Rocksteady Studios 2009-ben nagyot alkotott a Batman: Arkham Asylum szerepében. Egy fantasztikus játékot kaptunk akkor, ami szerintem ez idáig a legjobban sikerült Batman játék lett. De lassan úgy látszott, hogy ez állításom a porba fog hullani és mélyen bele is lesz taposva, mert 2011-ben megérkezett a folytatás, Arkham City néven.
Alig néhány hónappal az Arkham elmegyógyintézetben történtek után Batmannek ismét nem lehet nyugta, hiszem Arkham városát nagy veszély fenyegeti. Nem elég, hogy Hugo Strange az úgynevezett Protocoll 10 végrehajtására törekszik, Batmannek emellett még számolnia kell a fogságából megszökött Jokerrel is, akit lassan, de biztosan felemészt a Titán nevezetű méreg. Hogy ne legyen ilyen könnyű a dolgunk, Batman hamar kap is egy kis adagot az anyagból, így már az ellenszert is fel kell kutatnia, amelyben számos további, a Batman univerzumból ismert karakter fogja akadályozni. Aki beruház a megjelent egyjátékos kampányt bővítő DLC csomagokra is, vagy a Game of the Year kiadásra, az tovább bővítheti a kalandot macskanő sztorijával és kapunk egy utósztori féle minikampányt is, amelyben Harley Quinn által folytatott bosszúhadjáratot kell levernünk, melynek okát nem árulhatom el, viszont cserébe itt irányíthatjuk az alapjátékban csak pár átvezető jelentet erejéig feltűnő Robint is.
Miben is különbözik az Arkham City receptje az Arkham Asyluméhoz képest? Nem sokban, de mégis rengetegben. Vegyük gorcső alá szép sorrendben a dolgokat. A harcrendszer mit sem változott. Egy könnyed hack ’n slash játékra emlékeztető harcrendszer a korábbiaknak megfelelően remekül működik, nagyon könnyen betanulható és eszméletlenül látványos. Bőregerünk betanult néhány új fogást, de időközben mi is fejleszthetjük tudását. A harcot még inkább megfűszerezik a fegyverrel, pajzzsal, közelharci eszközökkel ránk támadó banditák, amelyek lefegyverzéséhez különböző kombinációkat kell végrehajtanunk, vagy eszközöket használhatunk. Például a gépfegyveres banditák ellen hatásos a füstgránát, így könnyen leteríthetünk néhányat amíg a füst el nem száll, vagy egérutat nyerhetünk. Aki nem a szemtől-szembeni harc híve, az osonva, ellenfeleit elkábítva is könnyedén képes lesz a továbbhaladásra, amire néhány alkalommal rá is leszünk kényszerítve. Érdemes feltérképeznünk harc előtt a terepet, a szellőzőjáratok, törhető falak, csáklyázható helyek előnyünkre válhatnak, nem beszélve arról, hogy a keményebb ellenfelek szembeni nehézkes harcot egy pillanat alatt elkerülhetjük. Itt kell még megemlítenem a kábító ütések szerepét is, amit előszeretettel kell majd alkalmaznunk a daliásabb fickók ellen, ha meg szeretnénk törni a védelmüket.
A felszerelésünk nélkül mit sem érnénk, ezt jól tudja minden Batman rajongó. Azok az eszközök, amelyek már az előző részben is megtalálhatóak voltak. A deneráng, robbanózselé, csáklya, kötélvonó, denevérkarom, kódtörő itt is elérhető, de ezek mellé kapunk még egy rakás új eszközt is. A fagytöltettel jéglapot készíthetünk a vízre, leküzdve ezzel a vízi akadályokat, de megfagyaszthatjuk vele a repedt gázcsövekből kiáramló ártalmas anyagok szivárgását is. Az eszközzavaró, ahogy a neve is mutatja eszközök megbénítására alkalmas. Emellé kapunk még füstbombát, hangkövető denerángot, és manuálisan irányítható denerángot is. Macskanő esetében nem minden eszköz áll rendelkezésünkre, szerencsére a kihagyhatatlan ostorral azért elcsapkodhatjuk a rosszfiúk fenekét, illetve ez helyettesíti Batman csáklyáját is, ami a városbeli haladást illeti. Robin leltárában hasonló eszközök találhatóak, mint hű társánál, csak a harc során neki segítségére van egy teleszkópos bot is.
Ezeket az eszközöket az előző rész hagyományához hasonlóan fejleszthetjük is. Mármint csak egy részét, mivel néhány képesség és fejlesztés már a játék elejétől fogva elérhető. Minden szintlépés után választhatunk egy fejlesztést, amire elkölthetjük a felhalmozódott pontunkat. Fejleszthetjük harci tudományunkat, kütyüinket vagy a ruházatunkat, amire elég nagy szükség is lesz, tekintve az őrült, fegyverrel hadonászó egyénekre. Ha már felfejlesztettünk mindent, amit csak lehetett, akkor áttérhetünk macskanő felszerelésének fejlesztésére is. Szerencsére a sztori végigjátszása után lehetőségünk van a két karakter közti váltásra, így nem hiábavalóak a fejlesztések. Ami azt illeti, szükség is lesz a váltásra, mivel a városszerte elrejtett Rébusz trófeák egy részét csak macskanővel gyűjthetjük össze, illetve ezek is olyan helyre vannak eldugva, hogy a megközelítésük Batmannel lehetetlenség. Ezek a Rébusz trófeák összegyűjtése sem olyan egyszerű már, mint az elmegyógyintézetben volt. A begyűjthető trófeák több, mint a fele csak különböző mechanikai fejtörők megoldása után válik elérhetővé, amelyhez olykor elengedhetetlen a kütyüink fejlesztése. Visszatérnek a megfejtendő feladványok is, amelyek megtalálásához nagy segítségünkre lesznek a közelben portyázó Rébusz seggnyaló is, akik egy kis verés után úgy dalolnak főnökükről, mint a kismadár. (És mellékesen nem csak a feloldható tartalmak miatt érdemes begyűjteni ezeket a cuccokat. Minél többet találunk meg belőlük, annál közelebb kerülünk magához Rébuszhoz is) Arkham városa egyébként már a játék elejétől fogva teljes egészében bejárható. Nem fogunk belebotlani láthatatlan falakba, vagy felbukkanó figyelmeztetésekbe. A fejlesztők úgy terelgetik vissza a játékost a nem kívánatos területekről, hogy oda jóval erősebb ellenfelek pakoltak be, hogy még csak esélyünk se legyen elkóborolni balhé nélkül.
Az önmagában is körülbelül 12 órát felölelő kampányt még tovább hízlalják a mellékküldetések, ahol dolgunk lesz többek között Bane-el, Mr. Faggyal, Rébusszal, Zsasszal. Az előző játékhoz hűen itt is kapunk Challenge pályákat, ahol egy kis pályán kell elpüfölnünk a hullámokban érkező ellenfeleket. Az elérhető karakterek közül játszhatunk Batmannel, Robinnal, Macskanővel illetve Nightwinggel, akit csak itt irányíthatunk. A Game of the Year kiadás tartalmaz egy halom skint is, amivel megváltoztathatjuk a karakterek kinézetét, a klasszikus rajzfilmektől kezdve az ikonikussá vált filmekig. Ezzel viszont bezárul a kör. A játék elődjéhez hasonlóan nem tartalmaz többjátékos módot, habár a fejlesztés elején még voltak rá tervek, de elvetették. És jól is tették szerintem. Legnagyobb unalmunkban még csodálkozhatunk a feloldott 3 dimenziós karakternézegetőben, elolvashatjuk Arkham City és a karakterek történetét, mélyebb betekintést nyerve ezzel a Batman univerzumba.
A játékot most is az Unreal Engine 3 hajtja, ismételten elképesztő látványt tárva a játékosok elé. Csak ismételni tudom magam. A mozgás animációk tökéletesek, egybefolynak, nem tűnik kicsit sem vontatottnak, szaggatottnak a harc, de ugyan ezt mondhatnám a mozgásra vagy a csáklyázásra is. A karakterek nagyon részletesen le lettek modellezve, ismételt példaként újra Batman megviselt ruháját tudnám felemlíteni, amin a történet előre haladtával meglátszanak a harcok. Az effektek, mint például a hóesés, vízfolyás, robbanások nagyon élethűek. A tárgyak is megfelelő részletességgel pompáznak, szóval az összhatás pompás. Érdemes megfigyelni, hogy csak van még némi tartalék az Unreal Engine 3-ban, ha megfelelő kezek között használják, hiába van már lassan a küszöbön a motor negyedik generációs változata. A hangokat szintén csak dicsérni tudom. A zenék remekül passzolnak a játékhoz, de a megfelelő löketet a hangulathoz ismét a szinkronszínészek adják. Kevin Conroy és Mark Hamill ismét mindent beleadtak, bár nekem személyes kedvencem mégis az utóbbi színész alakítása. Joker stílusa megunhatatlan. Attól eltekintve, hogy most csak őket emeltem ki, a többi szinkronszínész is beleadott apait, anyait, munkájuk dicséretre méltó. A mesterséges intelligenciára sincs panaszom. Harchelyzetben odateszik magukat, osonáskor pedig nagyon oda kell ügyelnünk, mit csinálunk, mert még csáklyázás közben is könnyen észrevesznek. A küldetések egyáltalán nem egyhangúak, a sztori képes lekötni a játékos figyelmét olyannyira, hogy egy hétvége alatt végig lehet vinni a kampányt.
Eleinte kételkedtem benne, hogy mi mindennel tudnák még kibővíteni az egyébként is tökéletes Arkham Asylum után ezt a játékot. Aztán rá kellett jönnöm, hogy amit ott láttam, még közel sem volt minden. Egy jól átgondolt, nagyszerűen összerakott játék lett az Arkham Cityből, ami méltán nevezheti magát nagysikerű folytatásnak. Kötelező darabról van szó, amit semmiféleképpen sem szabad kihagyni. De ha már vásárlásra adjuk a fejünket, akkor mindenféleképpen a GAme of the Year kiadás megvásárlására törekedjünk!
10/10
Utolsó kommentek