A 2009-es év nagy mérföldköve volt a szimulátor játékoknak. A Forza Motorsport 3 már javában készült és a hanyatlani látszó Need for Speed széria is elhagyta az arcade irányvonalat, noha csak egy rész erejéig, miközben a Gran Turismo 5 még mindig nem akart megjelenni. A Forza 2 ugyebár már a maga idejében is nagyon jó volt, így magasak voltak vele szemben az elvárások, aminek bizony eleget is tett.
Ami elsőre nekem egy kicsit furcsának tűnt, hogy a játék nem vonultat fel semmilyen történetet. Nem vagy csapatban, nem kell ultrakirály szuperkupa győztesnek lenni, semmi cél nincs. Bár lehet, hogy csak a Shift babonázott meg, de erre én szerintem sincs semmi szükség. A Forza Motorsport 3 6 évadnyi versenyt kínál fel, amelyen belül különböző versenyeken vehetünk részt. Évadonként minden 2. vasárnap részt kell vennünk egy világbajnokságon, az ezek között levő űrt pedig szabadon kitölthetjük a program által felajánlott versenytípusokból. Minél több szezont teljesítettünk, annál hosszabb az idény és természetesen ezeken már erősebb autókkal kell részt vennünk. Ha netán végeztünk volna mind a 6 szezonnal, akkor sem kell csüggednünk, mivel az eseménynaptárunk telis-tele van tűzdelve versenyekkel, melyek csak arra várnak, hogy teljesítsük őket.
A versenyek után nem csak a kitüntetett pénzjutalom üti a markunkat, hanem tapasztalati pontokat is kapunk. Külön kap a sofőr és külön a kocsi. Minden egyes jármű 5 szintet fejlődhet és ezek után kapunk az egyes gyártóktól valamennyi engedményt egy megadott alkatrész után. A sofőrszint pedig egészen az 50-es határig fejleszthetjük. A játékban összesen 53 gyártó 408 autómodelljét vezethetjük. A skála az egyszerű, hétköznapi autóktól kezdve (Renault, Opel, Ford) egészen a luxus sportkocsikig terjed (Bugatti, Aston Martin, Audi R8). Ezek szerint az autók kategóriákba vannak sorolva: F-E-D-C-B-A, S, R3-R2-R1. Bár egy adott autót tuning elemekkel felfejleszthetünk úgy is, hogy a besorolása egy magasabb kategóriába tartozzon, ha netán egy versenytípus ezt követeli meg. A tuningolás nagyon aprólékosan lett megtervezve. A teljesítmény tuningot mi magunk szerelhetjük be (de bízhatjuk a játékra is, ha nem akarunk vacakolni vele), aki pedig szeret kísérletezgetni, az a részletes beállításokba is belepiszkálhat. Autóinkat átfesthetjük és matricarétegeket is vihetünk fel rájuk. A Forza Motorsport 3 közösségi rendszere nagyon sokoldalú. Autóinkat elárverezhetjük, elajándékozhatjuk, de ugyan úgy mi is licitálhatunk autókra. Vásárolhatunk másak által készített tuning beállításokat, matricákat, nézegethetjük más felhasználók képeit és videót, de ha úgy támad kedvünk, a ranglistán rekordokat is döntögethetünk.
A játék egyik nagy erőssége a grafika. Már a 2. rész is nagyon szép volt, a 3. ehhez képest hatalmas ugrás. Az autók kidolgozottsága tökéletes, a pályák is tökéletesek, a fény és árnyékjáték pedig kiváló. Ezt egyszerűen nem lehet leírni: ezt látni kell. És mindezek mellett a játék stabil 60 FPS-el képes futni. Ez egyszerűen nagyszerű. Bár az olyan környezeti elemek, mint például a fák és a rajongók nincsenek is tű éles textúrákkal ellátva, az összképen ez nem ront. A belső nézet is nagyon jóra sikerült, viszont helyenként kissé üres érzésem támadt, mint ha a műszerfal jó pár autónál le lenne csupaszítva. Bár azt teljes egészében nem csodálhatjuk meg, mivel csak egy kis szögben mozgathatjuk a fejünket, csakis balra és jobbra. A zenék nagyon jól el lettek találva. A második részhez képest itt inkább az elektronikus zenék dominálnak és ezzel semmi baj sincsen. A hangok is nagyon jók. Az egyes autóosztályok közötti különbség nem csak érezhető, de jól hallható is. A mesterséges intelligencia pedig teszi a dolgát. Még normál fokozaton is gyerekjáték őket elverni és nehogy azt higgyük, hogy ők nem hibáznak, mert jó párszor ők is elszámolják magukat. Erről jut eszembe, hogy az ideális ívet és sebességet mutató irányvonal is képes néha csalóka adatokat közölni a játékossal, bár ez annyira nem súlyos, hogy a játék rovására kellene rónunk. Bár ha netán mégis elrontanánk a kanyar bevételét a játék hibájából, akkor sincs minden veszve. Egy gomb megnyomásával pár másodpercet visszateker a játék az adott versenyből, így nem kell visszahoznunk a nagy nehezen elért fölényünket, vagy netán újrakezdenünk az egész futamot. Ezt a megoldást eddig még sehol nem láttam, de rendkívül hasznos és okos ötlet. Negatívumokat viszont nem igazán tudok felvonultatni ellene. A Forza 3 egyetlen hibája, hogy nagyon hamar elkezdi ismételni önmagát, ami miatt egy idő után kezd unalmassá válni. Nagyon rövid időközönként jönnek az ismerős pályák újból és újból, emiatt hamar elveszítheti a játékos az érdeklődését a program iránt. Érdemes azt is megemlíteni, hogy a játék hazánkban Magyar nyelven is forgalomba került. A fordítás dicséretes, viszont pár félrefordítás helyenként fellelhető benne.
A Forza Motorsport 3 a szimulátorok gyöngye. Tökéletes vezetési élményt és tapasztalatot nyújt a játékosoknak, amit ez idáig még nemigen közelített meg egy játék sem én szerintem. Ha unod már az évenkénti zsarulerázós és illegális futamos kiruccanásokat, ez a játék tökéletes lazítás lesz számodra.
9.7/10
Utolsó kommentek