Egy viszonylag hosszú időtartamot, pontosan négy évet kellett várni arra, hogy a nagy hírnévvel rendelkező Far Cry sorozat harmadik része révbe érjen. Sokáig nem tudtunk róla semmit, aztán a 2011-es E3 alkalmával bemutatkozott a játék, ami alapján mindenkit meggyőzött. Láthatóan sokat tanultak a fejlesztők a második rész hibáiból, hiányosságaiból, és végül tavaly novemberben készhez kaptuk az eddigi legjobb Far Cry játékot.
A történet egy csoport fiatalról szól, akik kiruccannak Rook Island szigetére kicsit lazítani, bulizni. Egy darabig minden rendben is megy. A fiatalok kihasználják a sziget és a tenger által nyújtott lehetőségeket, ejtőernyőznek, felfedezik a szigetet, az estéket különféle bárokban ütik el, egészen addig, amíg a helyi banditák le nem csapnak rájuk és elhurcolják őket, hogy eladják a ”betolakodókat” rabszolgának. Hősünk, Jason Brody testvérével együtt a kissé zavarodott elmeállapotú vezető, Vaas táborába kerül, ahonnan a fiúknak ugyan sikerül kiszabadulniuk, de csak Jason éli túl a szökést. Nem sokkal ezután megismerkedünk a helyi törzzsel, Rakyat népével, akik arra kérnek minket, hogy segítsünk megtisztítani a szigetet az úgynevezett kalózoktól. Innentől kezdve a történet már többről szól, mint személyes bosszúhadjárat és a barátaink megmentése.
A Far Cry 3 kicsit az első és a második rész keveréke, kipótolva mindennel, ami hiányzott az elődökből. Afrikának búcsút intve ismét visszatérünk egy gyönyörű szigetvilágra, amely telis tele van ősi romokkal, hatalmas erdőkkel, no meg a rajtuk állomásozó kalózokkal. Főhősünk nem szuperkatona, nem képzett gyilkos, csak egy egyszerű fiatalember, aki immáron megtudta, milyen az élet sötét oldala. Ezt a játék többször is érzékelteti velünk Jason reakcióin keresztül, így még jobban képesek vagyunk azonosulni a karakterrel. A játék inkább a második rész féle sztori vezetéshez kapcsolódik. Elvállaljuk az aktuális feladatot, amelynek elvégzéséért készpénzt és tapasztalati pontokat kapunk. A pénzből vásárolhatunk magunknak lőfegyvereket, ezekhez kiegészítőket, mint például nagyobb tár, reflexirányzék, hangtompító, illetve ezekbe lőszert. Ezen kívül hozzájuthatunk értékes térképekhez is, amelyek felfedik előttünk Rook Island eldugott értékeit. A tapasztalati pontokért egy bizonyos szint elérése után skill pontokat kapunk, amelyekből a képességeinket fejleszthetjük. Mindegyik nagyon hasznos és ezek 3 különböző részre vannak felosztva. Így sajátíthatunk el kivégzési technikákat, képességeink határait növelhetjük (például tovább bírjuk levegő nélkül a víz alatt, hosszabb ideig tartó futás, halkabb járás). Minden egyes megtanult képesség után egy újabb tetoválással bővül a bal alkarunk.
Nagy újításként tartható számon a crafting rendszer. Ehhez kapcsolódóan megemlítendő a sziget hatalmas állatvilága, amit a második részből sokan hiányoltak. Rengeteg állatfajtával fogunk találkozni. A medvéktől kezdve belebotlunk őzekbe, disznókba, kutyákba, kecskékbe, leopárdokba, tigrisekbe és még sorolhatnám. Azon kívül, hogy apályán lófrálnak, az állatoknak nagy szerepük van a kraftolásban. A bőrükből készíthetünk magunknak fontos felszereléseket a fegyvereinkhez, de belőlük készíthetünk többek között nagyobb fegyvertáskát, hátitáskát, vagy pénztárcát. Minél nagyobb az említett eszköz tárolókapacitása, annál ritkább állatot kell elejtenünk az elkészítéséhez így az sem lesz ritka, hogy az adott fajt csak egy küldetés keretén belül cserkészhetjük be. Érdemes ezzel minél előbb foglalkozni, mert a küldetéseink során nagyon hálásak leszünk magunknak például egy nagyobb kapacitású lőszertatyónak. Az állatok bundáján kívül növények virágait is gyűjthetjük, ezekből pedig gyógyszereket kraftolhatunk. Az életerő rendszer ugye hasonló, mint a második részben, de itt elsősegély dobozt nagyon ritkán fogunk találni, így magunkra leszünk utalva. Ezen felül készíthetünk más recepteket is, amelyek javítják a vadászösztöneinket vagy a harcban lesznek nagy segítségünkre. Egyszerre négy lőfegyver, egy kés, és a fényképezőgépünk lehet nálunk. Utóbbi sokat segíthet az ellenfelek feltérképezésében, megjelölésében.
A sztori kipörgetése után is tartogat kihívásokat számunkra a játék, ha még nem csináltunk volna meg mindent menet közben. A rádiótornyok aktiválásával feltérképezhetjük a közeli terepet, lokalizálhatjuk az őrposztokat és a fontosabb állomásokat, ezen felül minden egyes torony befoglalásáért egy fegyver ingyenessé válik a fegyverboltban. (Ezért is érdemes fontolóra venni, hogy mit is részesítünk előnyben éppen) Az őrposztok elfoglalása után a terület irányítása a mi kezünkben lesz, visszafoglalni nem tudják a kalózok. A befoglalással viszont óvatosan kell bánni és nem árt előre feltérképezni a terepet, mert a riasztó aktiválásával az ellenség képes erősítést hívni, ami nem kifizetődő, főleg lőszerügyileg. Így válnak elérhetővé újabb vadászós megbízások, vagy vérdíjak. A hatalmas szigetet többféleképpen is bejárhatjuk. A kocsik, hajók és jet skyk mellett kapunk gyorsutazási pontokat (ezek miatt is érdemes befoglalni az őrposztokat), de sárkány repülhetünk, használhatjuk a siklóruhát vagy ejtőernyőzhetünk is.
A Dunia engine továbbfejlesztett változata robog a játék alatt, ami elképesztően jól néz ki. A táj rendkívül részletes, a karaktermodellek és a textúrák is jól néznek ki, a fényviszonyok nagyon szépen néznek ki, ami már a Far Cry 2-nek is nagy erőssége volt. A fejlesztők ígérete alapján a tűz terjedése fejlesztés alá került, ami meg is látszik játék közben. A bozóttűz hatalmas területeket emészt fel és még a fákra is átterjed. A mesterséges intelligencia jól végzi a feladatát. Próbálnak kommunikálni, bujkálni, össze-vissza rohangálni, hogy megtaláljanak. Itt megemlítendő, hogy a második részből hiányolt bujkálós, taktikázós játékmenet itt már alkalmazható, és sok esetben a játék meg is követeli, hogy ezt kihasználjuk. Az ellenfeleinket hátulról leszúrhatjuk, elvonszolhatjuk, megjelölhetjük őket így képesek vagyunk a mozgásukat a falakon keresztül is látni, így könnyebben becserkészhetjük őket. Ez egy nagy erőssége a játéknak. A zenék szerintem jóra sikerültek, néhol azért befigyel egy-egy licenszelt darab is, például Skrillex vagy Wagner klasszikusa (Ride of the Valkyries). A szinkron eszméletlenül jóra sikeredett. A főbb szereplők hangját nagyon hitelesen adják vissza a színészek és egy olyan érzést ad vissza, mint ha ezen a szigeten mindenki meg lenne őrülve. A pálmát magasan Vaas karakterét alakító Michael Mando viszi. A többjátékos mód mellett megbújik egy kooperatív kampány is, ahol 4 játékos harcolhat vállvetve a kalózok ellen. Hibákba alig futottam bele. Néha megesett, hogy beleakadtam egy-két tárgyba, megnehezítve ezzel a továbbjutásomat, vagy hogy az elejtett állatok teteme nemes egyszerűséggel felszívódott.
Egy szó, mint száz: Nálam a Far Cry 3 az év játéka. Nem csak jó ötlet volt visszatérni egy szigetcsoporthoz, de olyan elemekkel bővítették ki a játékmenetet, amelyek miatt a második részt is az egekig magasztalták volna. A sztori bejövős, a játékidő hosszú órákat tartogat magában, a látvány lenyűgöző. Kell ennél több?
10/10
Utolsó kommentek